Milyen a jó szövegíró?

Az utóbbi években egyre több vállalat dönt úgy, hogy levesz egy gondot a saját válláról, és hivatásos szövegírót alkalmaz. Ő lesz az, aki a továbbiakban felelős lesz a célközönséggel való kommunikációért, vagyis a hirdetések, reklámok, közösségi médiás bejegyzések és cikkek szövegeiért. Szó, ami szó, nem kis felelősség.

Éppen ezért, függetlenül attól, hogy szövegíróként dolgozol, vagy éppen vállalkozó vagy, aki szövegírót szerződtetne, tudnod kell, mire kell egy jó szövegírónak mindig odafigyelnie. Előbbi esetében azért, hogy nehogy beleess a robotszerű, gondolkodás nélküli billentyűzetpüfölés hibájába; utóbbi esetében pedig azért, hogy ki tudd szúrni a legjobb embert, akire szükséged van. Egy jó szövegíró tehát:

Kíváncsi kutató

Senkitől sem várható el, hogy mindenhez értsen, még ha profi módon kell is írnia róla. A jó szövegíró tehát hosszas, alapos kutatómunkát végez a szövegek megalkotása előtt, ami gyakran sokkal időigényesebb folyamat, mint maga az írás, vagy mint az kívülről látszik. A kutatás során a lehető legtöbb információt begyűjti az adott termékről vagy szolgáltatásról, a vállalatról, annak víziójáról és céljairól.

Ismeri a célközönségét

A vállalat által forgalmazott termékek, illetve az általa nyújtott szolgáltatások alapos ismerete mellett az is legalább annyira fontos, hogy a szövegíró konkrétan tudja, kinek ír. A célközönség átlagéletkora, foglalkozása, igényei, problémái, kérdései mind-mind fontos elemei a tervezésnek, amelyek közül minél többet és minél jobban meg kell ismerni ahhoz, hogy a szövegek valóban célba érjenek.

Rugalmas

Ahány ház, annyi szokás – következésképp ahány szövegíró, annyi stílus, és ahány vállalat, annyi vízió. Egy jó szövegíró azonban képes megtalálni az egyensúlyt saját, egyéni elképzelései és az ügyfelek igényei között. Egyaránt alkalmazkodik az adott cél által képviselt stílushoz, értékrendhez, és az általa előnyösnek gondolt kommunikációs formákhoz a célközönség meggyőzése érdekében.

Nem utolsó sorban pedig, a jó szövegíró együtt tervez a megbízójával. S bár ez mindkét fél részéről külön időt és energiát igényel, főként a közös munka elején, ez a szövegek minőségében és sikerében egészen biztosan megtérül.